Mag iemand van 103 jaar oud zonder I.D.bewijs geweigerd worden bij het stembureau?

Ik was getuige van het weigeren van een stem uitbrengen van een zeer hoog bejaarde dame die geen identiteitsbewijs heeft. Zij is bewoonster van een zorgcentrum waar het stembureau staat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (11)

Ongeacht de leeftijd (natuurlijk >18), moet iedereen die gaat stemmen een geldig identiteitsbewijs meehebben als men gaat stemmen. Het is natuurlijk sneu voor de dame dat ze (ongetwijfeld) veel moeite heeft gedaan om bij het stemlokaal te komen voor niets, maar de regels zijn niet anders..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel heel erg lullig maar de regels zijn voor iedereen hetzelfde. Of je nu 25 bent of 103 je moet je ID bij je hebben om te mogen stemmen. Dus ja het mag, sterker nog strikt genomen het moet. Maar het is wel een beetje lullig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk, anders is het leeftijdsdiscriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is rot, maar het is de enig juiste weg.

Het is echt heel erg rot.

Maar als je dit accepteert - wat doe je dan met iemand van 95? Iemand van 85? Iemand van 50 die een hersenletsel heeft? Iemand van 75 die in een aanleunwoning woont? Iemand uit een woongroep voor licht geestelijk gehandicapten?

Waar je de grens ook trekt, er zullen altijd gevallen zijn die nèt aan de verkeerde kant van de grens vallen, en daardoor heel sneu zijn.

Dan kun je de grens maar beter principieel leggen volgens de wettelijke regels.

Vergelijk het met snelheidsboetes. Bij een snelheid van 51 km/u (na correctie) krijg je een boete. Lullig? Misschien wel. Velen zeggen, dat je pas moet gaan beboeten vanaf 55 km/u (na correctie), en daaronder een waarschuwing moet uitdelen.

Maar een waarschuwing doet niets. Dan probeert iedereen dus 54,9 km/u te rijden. Dan kun je net zo goed de strenge variant hanteren die meteen bekeurt, maar dan met de grens op 55 km/u.

Daarom zeg ik: sneu, maar de regels zijn duidelijk, en ze gelden voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Ik vind het echter wel jammer dat er niet iemand was die even aanbood om die mevrouw haar ID-bewijs te gaan halen (verpleegster, andere stemmers).
Maar je kunt niet zomaar mensen gaan uitsluiten van een ID-plicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard moet je het ID-bewijs bij je hebben. Ik vind echter dat in deze uitzonderlijke situatie naar een oplossing gezocht had kunnen worden. Een kind/kleinkind het dezelfde dag nog laten tonen of voor mijn part haar op haar 103-jarige ogen te geloven. Het is verdorie wellicht de laatste keer dat ze gaat stemmen.

Toegevoegd op 04-06-2009 16:39:56
Bovendien mag je, dacht ik, niemand de toegang tot de stembus onmogelijk maken. Volgens mij kun je het hard maken dat dit 103-jarige vrouwtje niet meer kan stemmen als je haar terugstuurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben net wezen stemmen zonder identiteitskaart... Ik mocht gewoon stemmen...

Dus als ik het mag dan mag die die dame van 103 toch ook...

Maar regels zijn regels... dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meeste gemeente heb je een stempas en daarbij moet je een ID bij je hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is die stempas dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een verschil tussen een stempas en een oproepingskaart. De oproepingskaart is een kaart waarmee je in één stemlokaal je stem uit kan brengen. In dat stemlokaal hebben ze een lijst met namen wie er mag stemmen, met volgens mij wat algemene gegevens zoals leeftijd. Je moet je formeel kunnen legitimeren in het stemlokaal, maar dat wordt niet altijd gevraagd. Er wordt dan van uitgegaan dat je zelf je eigen oproepingskaart inlevert, dus zolang je die kaart niet inlevert als 50-jarige man terwijl je volgens de lijst een 20-jarige vrouw zou moeten zijn, dan geloven ze het vaak wel. De stempas hoort bij een experiment om mensen in een stemlokaal naar keuze te laten stemmen, bijvoorbeeld het stemlokaal vlak bij je werk in plaats van vlak bij je huis. Het stemlokaal waar je dan komt, heeft niet jouw gegevens op een lijst. Ze kunnen het dus niet zien als jij een 50-jarige man bent die probeert te frauderen met de stempas van een 20-jarige vrouw. Daarom zal er dan wél om een identiteitsbewijs gevraagd worden naast de stempas zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je duidelijke antwoord... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je SuzyQ... heel duidelijk...
Formeel juist, maar wel sneu. En op te lossen.

In zo'n geval zou ik niet de vrouw wegsturen na al die moeite om naar het stemlokaal te komen (zelfs als dat beneden in haar eigen hal is), maar haar een stoel aanbieden en vervolgens even bij de receptie informeren of iemand haar identiteitsbewijs op kan zoeken en brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De regels om te mogen stemmen zijn heel duidelijk. Zelfs toen ik in '90, of '91 voor het eerst mocht stemmen was duidelijk aangegeven dat je, je moest legitimeren. En naar mijn weten moest mijn moeder dat ook toen zij voor het eerst mocht stemmen. En moest mijn opa dat ook toen hij voor het eerst mocht stemmen. Dus de dame in kwestie wist al heel lang dat zij zich moest legitimeren bij het stemmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een aantal gemeenten is het mogelijk gemaakt om bij alle stembureaus te stemmen.
Nu moest je je eigenlijk altijd al legitimeren bij het stemmen, maar daar werd meestal niet zo moeilijk over gedaan. Er lagen naamlijsten bij de stembureaus, en meestal vond men dat genoeg.
Doordat je nu overal in je gemeente mag stemmen, is de legitimatie erg belangrijk geworden, er liggen nl geen namenlijsten meer bij het stembureau.
Omdat het probleem van legitimeren al werd verwacht, is er wel een oplossing gemeld: je kunt een gemachtigde meenemen naar het stembureau die zich wel kan legitimeren. Dan kan de oude mevrouw toch stemmen.
In de gemeenten waar het nieuwe systeem nog niet is ingevoerd (bv Utrecht) hoef je je meestal niet te legitimeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regels zijn regels.
Tijdens de reclamespotjes werd het nog duidelijk vermeld.
En daarbij je bent toch sowieso verplicht (vanaf je 14de jaar) om je legitimatiebewijs bij je te hebben.
Natuurlijk trekt je dit eerder aan omdat het een oud dametje is.
Was het een student (even als voorbeeld, bedoel er niks mee hoor!) geweest, dan had je gedacht, "wat een sukkel, die moet toch weten dat je een ID bij je moet hebben".